U krijgt hulp van de gemeente bij uw inburgering. De gemeente maakt een plan voor uw inburgering. Dit heet het Plan Inburgering en Participatie (PIP). In dit plan staat precies wat u moet doen om in te burgeren.
Vaste contactpersoon
U heeft met de gemeente een gesprek over uw inburgering. En u krijgt een vaste begeleider bij de gemeente: de inburgeringsconsulent. U krijgt een telefoonnummer en mailadres van uw inburgeringsconsulent. U kunt dan direct contact opnemen wanneer u vragen heeft.
Kennismaking met de gemeente
Wanneer u in de gemeente komt wonen, wil de gemeente graag kennis met u maken. Dit gebeurt tijdens een gesprek. De inburgeringsconsulent praat met u over:
- wie u bent
- hoe het met u gaat
- wat voor opleiding u heeft
- wat voor werk u heeft gedaan
- wat uw wensen en plannen zijn in Nederland
- hoe snel u Nederlands kunt leren. U doet daarvoor een toets: de leerbaarheidstoets. Bent u asielmigrant? Dan volgt u ook de Taalstart. U volgt 6 weken taalles. Er wordt dan ook bekeken waar u goed in bent en wat u graag wilt gaan doen in Nederland.
Deze kennismaking heet de ‘brede intake’. Soms zijn het meerdere gesprekken.
Plan Inburgering en Participatie (PIP)
Na de brede intake maakt de inburgeringsconsulent samen met u een plan voor uw inburgering. Dit plan past zo goed mogelijk bij wie u bent. Dit is het Plan Inburgering en Participatie, het PIP. In uw PIP staan de volgende onderdelen:
Uw PIP veranderen
Misschien wilt u iets aanpassen aan uw PIP. Bijvoorbeeld als de taallessen te moeilijk voor u zijn. Bel dan met uw inburgeringsconsulent.
Hoe lang duurt inburgering?
U heeft 3 jaar de tijd voor uw inburgering. De Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) stuurt u de datum waarop uw inburgering begint. U kunt deze ook opzoeken in Mijn Inburgering, de website van DUO.
U bent klaar als u alle onderdelen van uw PIP heeft gedaan.
Vragen aan de gemeente
Neem bij vragen altijd contact op met uw inburgeringsconsulent.
Heeft u geen inburgeringsconsulent of heeft u geen contactgegevens van uw inburgeringsconsulent, dan kunt u contact opnemen met het Klant Contact Centrum van de gemeente als u vragen heeft. Telefoonnummer: 020 31 44 888. E-mail: info@diemen.nl.